Kia Ora! - Reisverslag uit Morrinsville, Nieuw Zeeland van Arianne - WaarBenJij.nu Kia Ora! - Reisverslag uit Morrinsville, Nieuw Zeeland van Arianne - WaarBenJij.nu

Kia Ora!

Blijf op de hoogte en volg Arianne

04 Februari 2014 | Nieuw Zeeland, Morrinsville

Ik ben alweer twee weken in Nieuw-Zeeland, de tijd is voorbij gevlogen! De eerste twee weken had ik vrij en kon ik gaan en staan waar ik graag wilde. Dat was heerlijk om mee te beginnen, aangezien ik de eerste week een jetlag had.

Op maandag kwamen we terug van de 'beach' in Whitianga. Het was een heerlijk rustig weekend geweest.
Dinsdags werd ik pas om 11.30 uur wakker! Kennelijk had ik de slaap heel hard nodig, dus de dag was al half voorbij. Ik heb die middag hard aan school gewerkt om mijn rekenminor te verbeteren. Daarna was het alweer tijd voor het avondeten en de avond was zo voorbij.

Woensdag 29 januari 2014 was de dag dat ik kennis ging maken op mijn stageschool, genaamd 'Morrinsville Primary School'. Ik heb kennis gemaakt met de directeur van de school, Shay Noonan. Hij was heel aardig, vertelde wat de opties waren van de stageklassen en vertelde allerlei dingen over de school. Daarnaast vertelde hij ook dat ik moest betalen voor mijn stage! Ik wist daar niks van. Hij vertelde dat de University normaal geld betaald aan de mentor van de student, als een soort van bedankje. Nu moet ik dat zelf betalen en het is niet te zuinig: $660 Nieuw-Zeelandse Dollar, wat neerkomt op €400! Ik krijg daar wel voor terug dat ze mij in verschillende dingen gaan betrekken op school, zoals het schoolkamp, bbq's, uitjes enz. Ik krijg er dus wel een heleboel voor terug. Daarbij heb ik geen kamer die ik moet betalen en ik hoef niet alle boodschappen te betalen, dus wat dat betreft valt dit eenmalige bedrag reuze mee! Verder heeft hij me een korte rondleiding gegeven over het terrein van de school, wat mega groot was in mijn ogen: een overdekt sportveld, een zwembad, heel veel klaslokalen, een cricketveld, 3 speeltuinen, een bibliotheek, de administratie & de lerarenkamer. Dat zag er allemaal heel goed uit! Mijn mentor, Emma, was er helaas niet. Ik kon dus geen kennis met haar maken op dat moment.

Donderdags ben ik de dag rustig begonnen. Na een ontbijtje heb ik alle was gedaan en buiten op de lijn gehangen zodat het kon drogen. Daarna heb ik de vaatwasser opgeruimd en even tv gekeken. Er is hier zowat elke dag cricket op tv! Niet dat ik er veel van begrijp, maar dan heb ik in ieder geval iets om te kijken, haha! Na de lunch ben ik verder gegaan aan mijn schoolwerk en heb ik daarna mijn kamer opgeruimd. In de avond kijken we vaak tv, alhoewel ik veel series niet ken, is er eigenlijk altijd wel iets op tv wat leuk is om te kijken. Ook voor mijn Engels is het goed om veel tv te kijken, zodat ik sneller de taal beheers.

Vrijdags stond ik rond 10 uur op en daarna heb ik een brief geschreven voor de directeur. Hij wilde graag wat informatie hebben over mijn studiecoach en mijn onderzoek wat ik moet uitvoeren. Ik heb dat naar hem toegebracht en hij vertelde mij dat het er duidelijk uitzag. Ik mag van hem zelf, ook in overleg met mijn mentor, bedenken wat ik graag wil onderzoeken. Het moet vooral iets zijn wat mij interesseert, dus dat vind ik een prima idee! Misschien wel iets met iPads in de klas..

Zaterdag en zondag had ik een druk programma. Zaterdag moest ik vroeg opstaan en bracht Ann me naar tante Anne en Tineke, in Hamilton. Zij ging zelf namelijk een route van 25 km fietsen met wat vrienden. Voordat we richting Hamilton konden, gingen we nog tanken, langs de markt en een paar winkels om een kaart te kopen. Snel richting Hamilton, wat ongeveer 30 km rijden is vanaf hier. In Hamilton zit ook de DutchShop, waar ze allemaal lekker eten van Nederland verkopen. Ik heb een paar foto's toegevoegd zodat jullie kunnen zien hoe het er daar uitziet! Ik heb daar wat lekkere dingetjes gekocht en waren 10 minuten later bij tante Anne en Tineke. Ann vertrok zowat gelijk richting Horahora voor haar rit. Ik ben met Tineke naar Haley, AJ & Caius geweest. Ik had cadeautjes meegenomen voor AJ en Caius. Voor AJ houten klompen, hij vond ze geweldig! Voor Caius een slab met een molen erop! Hij is nog maar 4 maanden uit dus dat komt vast goed van pas, haha. Ik heb daar even met AJ gespeeld en de tijd vloog voorbij. Tineke werd gebeld door tante Anne dat we naar huis moesten komen omdat tante Jantje ook nog langskwam om mij te zien. Dus zijn we weer naar tante Anne vertrokken en heb ik daar even gepraat met tante Jantje. Even lekker Nederlands gepraat, altijd fijn! Ik ben daarna nog even met Tineke naar Wellington Street Beach geweest, wat een klein strand is in Hamilton. De naam zegt het al, het ligt aan de Wellington Street. Ann was daarna thuis en we zijn toen richting Morrinsville gereden. We hebben even subway gehaald en kwamen in de avond uitgeput thuis, haha!

Zondag was shopping day! Ik ben met Ann op zoek gegaan naar nog een paar outfits voor op stage. Ik kan daar namelijk niet heen in mijn hele korte broek, daar had ik van tevoren niet echt over nagedacht. We hebben de hele dag geshopt met het volgende eindresultaat: 1 jurkje, 2 hemdjes, een riem en een zwarte kokerrok. Goed geslaagd dus! Na het shoppen hebben we nog even een lekker yoghurtijs gegeten, wat we zelf mochten samenstellen. Dat was echt heerlijk! Aan het einde van de dag hebben we nog even lekker in de zon gezeten met een lekker chipje erbij. We aten die avond varkensvlees uit de oven gegeten, met aardappels, zoete aardappels, sperziebonen & appelmoes! Het was echt heerlijk!

Maandag was mijn laatste vrije dag van mijn 'holiday'. Ik heb tot half 10 geslapen, heb ontbeten en ben daarna aan mijn schoolwerk begonnen. Het doel van vandaag was: rekenminor af en opsturen die handel! Daarnaast heb ik de hele dag wassen gedraaid en buiten laten drogen, het was dus een drukke dag. Om 7 uur 's avonds had ik dan ein-de-lijk mijn rekenminor af en kon ik daarna lekker gaan eten. Ik at frietjes met worstjes, tomaat & natuurlijk ketchup! Was weer een prima maaltijd! Ik moest alleen eten omdat Keith en Ann allebei aan het werk waren, vandaar een lekkere makkelijke maaltijd. Ik ben nog even lekker gaan douchen en mijn bed in gegaan, zodat ik genoeg had geslapen voor mijn eerste stagedag!

Dinsdag 4 februari 2014: mijn eerste stagedag in Nieuw-Zeeland, in de 'new entrance class'. Ik was vroeg opgestaan zodat ik zeker wist dat ik op tijd vertrok. Ik was rond 07.50 uur op stage en maakte kennis met mijn mentor. Ze heet Emma en is rond de 40 jaar, denk ik. Ze liet de klas zien en waar ik mijn spullen kon neerzetten. Ze zat namelijk in een vergadering, jawel in de ochtend, en kwam daarna bij me terug. Ze liet zien waar ik thee kon pakken en waar alles stond, zodat ik mezelf even kon vermaken. Ik heb even rondgekeken in de lerarenkamer en daarna was de meeting klaar. Ze vertelde wat we vandaag op het programma hadden staan en hoe dat in z'n werking ging. Het werd een rustig dagje waarin we niet veel gingen doen, aangezien het de eerste schooldag was van alle kinderen en de meesters/juffen. In mijn klas zitten alleen kinderen van 5 jaar oud. Sommige kinderen zijn al even voor de vakantie geweest, sommigen waren vandaag echt voor het eerst op school. We begonnen de dag met de namen en de absenties. Dat wordt elke dag geregistreerd door de administratie. Daarna zijn we een wandeling gaan maken over het erf van de school. Het is namelijk erg groot en op deze manier wisten de leerlingen waar ze de verschillende activiteiten konden vinden. Na de wandeling was het al tijd voor het 'eten & drinken'. Ze krijgen melk van school en mogen daarbij 2 dingen uit hun broodtrommel eten. De leerkrachten, en ik dus ook, moeten helpen met kiezen. Ze moeten namelijk 1 stuks fruit eten en iets anders wat ze zelf mogen kiezen. In al die broodtrommels zit namelijk chocolade, chips, cake etc. Lekker gezond dus, not! Terwijl de leerlingen verder gingen met eten & drinken, neemt de leerkracht gewoon pauze. Als het goed is, is er een andere leerkracht die pleinwacht heeft. Na het eten & drinken mochten de kinderen spelen in de klas en gingen we in kleine groepjes aan de slag met het spellen van hun naam. Ze beginnen hier namelijk gelijk met de letters en het leren lezen als ze op school komen, dat is wel even anders dan in Nederland. Daarna was het lunchtime. De leerlingen krijgen pauze om 12.20 uur tot 13.20 uur. Wij moesten bepalen wat ze als eerst gingen eten en wat daarna volgde. Sommige kinderen hebben de hele snoeptrommel in hun lunchbox, dus het is wel een goed idee om daarop te letten, haha! Na de lunch gingen de leerlingen zwemmen en daarna was de dag alweer voorbij. De leerlingen zwemmen elke middag, de dagen zullen dus wel voorbij vliegen, haha! Er is een echte badjuf die hen leert zwemmen of ze laat spelen. Zij let in ieder geval goed op ze en geeft ze les. Mijn mentor gaat ook zo af en toe het water in, dus ik zal dat dan ook wel mogen, lijkt me wel leuk als het lekker weer is! :)

Deze week heb ik nog maar 2 andere dagen stage, woensdag & vrijdag. Donderdag is het namelijk 'public holiday' hier, een vrije dag voor alle mensen. Op vrijdag staat er iemand anders voor de klas, diegene ga ik morgen ontmoeten. Ik ben benieuwd naar de volgende dagen! Ik kijk er naar uit!

Liefs,
Arianne.

  • 04 Februari 2014 - 07:32

    Jeeannet:

    Echt een mooi verslag van jou tweede week.
    Geniet van alles. Liefs mama xxx

  • 04 Februari 2014 - 18:03

    Sandra Holtslag:

    Wat leuk om af en toe wat van je te lezen! En wat een grote basisschool, met alles er op en er aan, volgens NL-se begrippen...
    Vandaag een super lekker zonnetje in NL! Helaas geen ijs (buiten) te bekennen.
    Pas op, ik hou je in de gaten!

    Groet, Sandra

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Morrinsville

Arianne

Actief sinds 11 Jan. 2014
Verslag gelezen: 281
Totaal aantal bezoekers 5021

Voorgaande reizen:

17 Januari 2014 - 25 Mei 2014

Stage in Nieuw-Zeeland

Landen bezocht: