Tena Koutou - Reisverslag uit Morrinsville, Nieuw Zeeland van Arianne - WaarBenJij.nu Tena Koutou - Reisverslag uit Morrinsville, Nieuw Zeeland van Arianne - WaarBenJij.nu

Tena Koutou

Blijf op de hoogte en volg Arianne

19 Februari 2014 | Nieuw Zeeland, Morrinsville

Een nieuw verslag vanuit Nieuw-Zeeland! Het is alweer een tijdje geleden dat ik een verslag heb geschreven. Ik heb het namelijk erg druk met stage en de weekenden zijn volgepland, dat zul je zo wel lezen! Er volgt nu dus een lang verslag, haha.

Vorige week was mijn eerste hele week stage, van maandag tot en met vrijdag. Iedere dag begin ik om 07.45 uur op stage, de kinderen komen tussen 08.00 en 08.50 uur binnen druppelen. Veel ouders komen hun kinderen vroeg brengen zodat ze daarna naar hun werk toe kunnen. De kinderen ruimen eerst netjes hun tas, lunchbox en leesmap op en gaan daarna binnen of buiten spelen. Om 08.50 gaat de eerste bel van de dag, loeihard in mijn ogen maar oke, haha! De kinderen weten dan dat ze naar de klas toe moeten gaan en netjes moeten wachten op de leraar. Zo begint eigenlijk elke dag, voordat de lessen beginnen!

Maandags was de eerste dag van de eerste volle week school. Het was nog allemaal erg wennen voor mij, want er zijn ZOVEEL dingen anders op deze basisschool. De leerlingen in mijn klas zijn 5 jaar oud, maar toch is het zo anders dan de normale groep 1/2 in Nederland. Mijn klas noemen ze Room 7 - de instroomgroep. De leerlingen starten op school als ze 5 jaar oud worden. Dat kan ook midden in het jaar zijn, zoals in Nederland. Maar de leerlingen gaan naar de volgende groep wanneer ze ongeveer 40 weken op school hebben gezeten. Ze switchen dus zomaar in het jaar naar de volgende groep, beetje vreemd! Verder lopen de leerlingen niet op schoenen in de klas, maar op hun blote voeten. Ze hebben geen eigen stoel maar zitten in kleermakershouding op de grond voor het bord. Ideaal dat de kinderen geen eigen stoel hebben, ze staan dus ook niet in de weg, heerlijk! Verder krijgen de leerlingen melk op school, al lusten veel leerlingen het niet. Ze drinken de melk tijdens het eten en drinken, wat ze hier 'morning tea' noemen. Daarnaast is er nog 1 heel groot verschil met de groep 1/2 in Nederland: de leerlingen hier moeten meteen leren lezen en schrijven. Dat heb ik nog nooit meegemaakt, ik heb ook niet in een groep 3 stage gelopen, dus dat vind ik allemaal heel interessant om mee te maken, haha!

De dagen verlopen vrijwel hetzelfde in de klas en het is niet een heel druk programma zoals in Nederland. De dag ziet er als volgt uit:
Roll & Admin (absentielijst)
ABCs - liedjes over het alfabet/letters waarover we werken die week/spelletjes die met ABC te maken hebben
Writing - De leerlingen leren dan schrijven (woorden en letters kopieeren) en leren zinnen te maken.
Morning tea - eten en drinken.
Reading - De leerlingen lezen in groepjes met de leerkracht op hun eigen niveau.
ABC werk - De leerlingen maken een werkje over de letteres van de week.
Lunch - middagpauze
Roll & Admin (absentielijst)
Story - boek voorlezen
Swimming - de leerlingen zwemmen elke middag en ze krijgen les van de leerkracht of de badjuf.
15.00 uur is de school uit en worden de leerlingen opgehaald door familieleden of gaan ze met de bus naar huis.

Zo ziet elke dag er eigenlijk uit, dus mijn week verliep precies zo. Veel dingen waren nieuw voor mij, wat ik erg leuk vond om mee te maken. Ik leer er echt super veel van en krijg heel veel goede ideeen voor in Nederland!

Naast het lesgeven elke dag, hebben ze MEGA veel vergaderingen. Elke maandagmiddag is er teamvergadering, elke dinsdagmiddag is er bouwvergadering en elke donderdag tijdens morning tea is er een teamvergadering - de laatste is meer om dingen met elkaar te delen die op dat moment van belang zijn. Ik dacht eerst dat het alleen de eerste week zo was, maar dat is blijkbaar voor heel Term 1 zo. Lucky me!

Op donderdagmiddag 17.30 uur was er een BBQ gepland met spelletjes en een duik in het zwembad voor alle leerlingen en hun familie. Dit ging echter niet door deze dag vanwege de slechte weersvoorspelling. Aangezien deze school super goed georganiseerd is, was de andere datum op de komende maandag gepland. De BBQ werd dus verplaatst naar maandag en ik had die avond vrij. Dat kwam mij heel goed uit want Keith was jarig die dag! De hele familie kwam over om samen te eten. We begonnen met wat hapjes, er werd daarna fish en chips gehaald & we eindigden met een lekker toetje. Keith had van ons allemaal een hele grote, houten vis gekregen voor zijn verjaardag, waar hij heel erg blij mee was! Alleen is nu nog de vraag waar hij 'm op gaat hangen, haha.

Vrijdagavond, na stage en na het avondeten, vertrokken we naar Whitianga (je zegt Fitianga, heb ik deze week geleerd, haha!). Ze hebben daar een beachhouse en we gingen daarheen voor het weekend. Ik heb nog nooit gemerkt in Nederland dat ik wagenziek kan worden, maar deze keer was ik echt de sjaak. Door alle duizenden bochten door de bergen was ik super misselijk geworden, echt niet fijn! Kennelijk omdat ik de weg niet kon zien, maar dat had ik nog niet eerder meegemaakt.. Gelukkig is alles binnen gebleven en kwam ik heelhuids aan bij het beachhouse, met een lijkbleek gezicht. We hadden de auto al snel leeg en keken nog even tv. Zaterdags stond ik op en maakte een ontbijt. Ik vroeg daarna wat het plan was van vandaag, maar die was er niet?! Ik heb daar zo'n hekel aan. Ik wil gewoon weten waar ik aan toe ben, maar zo werken ze hier niet in Nieuw-Zeeland (behalve op stage). Alles komt op z'n tijd en ze zien allemaal wel hoe de dag loopt. Komt het vandaag niet, dan komt het morgen of overmorgen wel. Hatelijk! Daarna werd ineens gezegd dat we naar de markt gingen, dus moest ik op stel en sprong me klaarmaken, wat me uiteraard lukte in 10 minuten. We liepen de markt over en gingen een paar winkels in, terwijl Keith een rit op zijn mountainbike maakte. Na de lunch gingen we voor een duik in de zee naar Kuaotunu, waar we eindigden met een lekker ijsje. 's Avonds aten we afhaal, ik had kipnuggets met frietjes, lekker! :)
Zondags was een rare dag vond ik. We waren allemaal op tijd wakker en maakten ons ontbijt. Daarna gingen we voor een duik en een ritje in de kayak de zee op. Dat was erg leuk! Het was alleen niet heel goed voor mijn rug, maar dat ter zijde. We gingen daarna terug naar het huisje om op te ruimen. Mijn spullen had ik allemaal al ingepakt dus ik was klaar om te vertrekken. Er werd gezegd dat we zo gingen dus ik was lekker op tijd klaar, maar niets was minder waar: zo.. werd 3 uur later! We konden daarna ein-de-lijk vertrekken en gingen op weg naar Thames. Ann ging vanaf daar naar Te Aroha fietsen, wat zo'n 60 km is. Ik werd bij Johan en Maxine afgezet en kon daar blijven totdat Ann en Keith weer terug waren. Het was erg gezellig bij Johan & Maxine, maar het was helaas 21.30 uur voordat we thuis waren. Ik had deze dag veel beter aan school kunnen werken, maar dat zat er helaas niet meer in..

Na het weekend begon deze week de stage weer. Ik vind het nog steeds erg leuk in mijn klas en leer er ontzettend veel van! Emma, mijn mentor, leert me veel en betrekt mij overal in. Super fijn!

Op maandag hadden we een teamvergadering, wat soms een beeetje te snel voor mij gaat, maar op zich kan ik dat wel erg goed volgen. Ik weet alleen nooit echt wat ik moet zeggen daar, aangezien het over veel praktische dingen gaat zoals regels in de school, waar moet je heen als er brand of een aardbeving is etc. Ik vind het wel interessant om mee te maken hoe ze dat allemaal oplossen!

Gisteren hadden we een bouwvergadering met de 'Junior teachers' en kwam er een man praten over 'Reading Eggs', een programma om het leren lezen te verbeteren en meer te stimuleren. Het was erg interessant aangezien ik heb bedacht om mijn onderzoek op het lezen te richten. Het programma is ook te installeren op de iPad, waar wij er maar liefst 8 van in de klas hebben, TOP! We mogen het eerst een maand gratis uitproberen voor de klas en de leerkrachten. Ze maken daarna denk ik een beslissing. Verder hebben wij op 25 Maart een soort schoolreisje naar Karangahake Gorge, leuke naam he? Probeer dat maar eens uit te spreken, haha! Aankomende maandag gaan we daar met z'n vieren naar toe om te kijken hoe het er precies uit ziet op dit moment en wat we daar kunnen doen met de leerlingen, heel leuk! We gaan na schooltijd dus dat wordt weer een lange maar leerzame en leuke dag.

Vandaag had ik een leerzame dag en mocht ik ook helpen in Room 12, year 2. Ik kende al veel leerlingen uit deze klas (alleen veel namen wist ik niet) en moest daar de onderwijsassistent helpen. De leerkracht was namelijk even naar de tandarts. De leerlingen moesten eerst lezen en moesten daarna een paar zinnen schrijven over 'respect'. Dat vonden ze heel erg moeilijk aangezien ze niet precies weten wat 'respect' betekend. We gingen daarna met de leerlingen praten over wat zij dachten dat respect betekend. Daarna kwam de leerkracht terug en begonnen ze met rekenen. De leerlingen zaten in een kring op de grond (met vloerbedekking) en moesten daar om de beurt dieren sorteren. Dit keer waren ze op dieren aan het sorteren, niet op kleur. Was erg leuk om het verschil te zien in de klassen! De klas was erg groot en licht, wat ik zelf erg fijn vond. Het zag er erg overzichtelijk uit en het was leuk om eens een andere klas van binnen te zien! Nadat de school was afgelopen gingen Emma en ik er snel vandoor. We hebben namelijk 1x in de week een korte dag, haha! Dat is natuurlijk erg fijn. Ze hebben niet zoals in Nederland een korte dag op woensdag en vrijdag in de onderbouw, ze gaan elke dag van 09.00 - 15.00 uur naar school. Ik ben snel langs de apotheek gegaan en gevraagd om iets anders dan een neusspray, aangezien ik nog steeds verkouden ben. Ze denken dat ik hooikoorts heb, wat best eens kan kloppen, haha! Ik heb daar nu medicijnen voor gekregen dus ik hoop dat dit ook echt gaat werken. Het was namelijk niet echt een goedkoop grapje. Voor twee doosjes medicijnen $38.60. Kaching, dag geld!

Deze week heeft nog maar 2 dagen stage, de tijd vliegt voorbij! Morgen komt Jason hier thuis en blijft ook voor het weekend. Gezellig, ik heb hem al een tijd niet meer gezien! Hij woont ver weg, in New Plymouth. Dat is 4 uur rijden vanaf hier, een eind dus. Iedereen vindt dat heel normaal om te rijden, maar ik vind het nog steeds best een eind, haha! Verder ga ik dit weekend uitslapen, wat ze hier 'sleep in' noemen. Niet echt logisch als je het met UITslapen vergelijkt, maargoed, dat is nou eenmaal zo. Daarnaast ga ik natuurlijk 'lekker' aan school werken dit weekend, heerlijk.

Ik hoop dat ik snel weer een nieuw verslag kan schrijven voor jullie, maar ik kan helaas niks beloven!

Oja, even ter info: ik heb mijn rekenminor gehaald! Dat was echt een feestmoment, hihi! :)

E noho ra,
Arianne.

  • 19 Februari 2014 - 07:23

    Jeannet :

    Wat een leuk verslag. Ik weet het meeste wel maar over de klas is erg leuk. Top ga zo door!
    Liefs mama xxx

  • 19 Februari 2014 - 09:21

    Angel:

    Hoi Arianne wat leuk dat je het zo naar je zin hebt in Nieuw Zeeland. Je mist hier weinig winter hebben we nog steeds niet gehad, meestal regent het of het waait hard. Je broer heeft eindelijk zijn rijbewijs en kan leren rijden voor je terug bent daar hoef je dus niet bang voor te zijn! Verder gaat alles gewoon door. Nou, ik hoop dat je het naar je zin blijft hebben daar en dan ben je over een paar maanden "echt" juf groetjes uit Leusden Angel

  • 27 Februari 2014 - 13:06

    Ben Derriks:

    Hoi Arianne,

    Door je moeder geattendeerd op je reis met het bijhorend reisverslag na even zoeken gevonden. Jeetje hé, wat heerlijk dat je dit mee mag/kan maken. Een geweldige ervaring lijkt me! Ik moet al je verslagen nog wel even lezen maar ik kan me voorstellen dat je het reuze naar je zin hebt. Hartelijke groeten ook van Marga.

    Ben.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Morrinsville

Arianne

Actief sinds 11 Jan. 2014
Verslag gelezen: 268
Totaal aantal bezoekers 5022

Voorgaande reizen:

17 Januari 2014 - 25 Mei 2014

Stage in Nieuw-Zeeland

Landen bezocht: